Chief Creative Officer

Chief Creative Officer

 

Freelancen. Daarover ging de bijeenkomst die Reclameridders gisteren organiseerde in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Ik vertelde daar dit verhaal.

Freelancen. Wat is dat nou eigenlijk? En hoe doe je dat dan?

En waar loop je tegenaan als vrije werker?

Should you work for free?

Zo, dat is in ieder geval duidelijk.

Terug naar freelancen.

Vrij werken.

Heerlijk.

Ik heb zelf gefreelancet en het grote voordeel was dat je gewoon nee kon zeggen tegen iets.

Dat is al heel wat waard.

Maar nee zeg je niet snel toch?

Dus, aan de bak als vrije werker.

Voor de centen, voor geweldig werk en voor de lol.

Drie dingen.

Heb je er twee van te pakken, dan is dat niet slecht.

Deze heb ik niet van mezelf maar van Frank Lowe:

‘Make great work, have lots of fun and earn a great deal of money’

‘Two out of three aint bad’

Maar lol vind ik het allerbelangrijkste.

Iemand die plezier heeft in zijn werk brengt dat ook over aan anderen.

Voor bureaus en opdrachtgevers is het grootste obstakel tijd.

En tijd is geld.

Heb je ‘m weer.

Geld.

Bovendien is het budget vaak klein, dus schermen bureaus en opdrachtgevers daar vaak mee, waardoor jouw fee onder druk komt te staan.

Vooral bij pitches is dit het geval.

Als freelancer stelde ik in dat geval weleens voor om met een gereduceerd uurtarief te werken.

Stel, je hanteert een uurtarief van 100 euro.

Voorstel is dan om voor 50 euro een pitchtarief af te spreken.

Om daarbij te vermelden dat als je wint… dat dan het uurtarief afgemaakt moet worden op 150 euro.

Dat lijkt jou wel een prima voorstel in gedeeld risico.

Dat mag worden beloond als je wint toch?

Meestal gaan de bureaus dan wel akkoord met je originele uurtarief, tientje eraf of zo.

Want ze schrikken zich een hoedje als je als creatief ineens een zakelijk voorstel doet.

Oei, die kan rekenen!

Creativiteit is wat waard.

Artdirectors, copywriters, communicatiestrategen, account medewerkers, producers… het belangrijkste wapen voor al deze disicplines blijft creativiteit.

En bureaus willen creativiteit maar dan wel

het liefst zonder dat laatste stuk van dat woord: crea-tivi-teit.

Tijd is gelukkig relatief.

En dus niet relevant.

Tijd kan namelijk ook tegen je werken.

Het is dan namelijk nooit af.

Opdrachtgevers vinden je dan traag.

De freelancer werkt onder tijdsdruk, méér dan wie ook.

Zorg dus dat je die niet voelt.

Vertrouw op die onuitputtelijke bron van creativiteit die in je huist.

Concentreer je, neem afstand boor die bron aan en het antwoord popt op.

En nog één, en nog één, en nog één.

Laat maar stromen.

Als het niet stroomt, ga dan een discussie aan.

Maakt niet uit met wie.

Het brengt de stroom op gang.

En stromen moet het.

Dat wordt van je verwacht.

En dat doe je dan vaak bij een opdrachtgever.

Dat is niet altijd makkelijk, vreemde werkplek, vieze koffie en hoopvolle verwachtingen op dat verlossende idee.

Hup hup, Barba truc.

Helaas, dit vak is geen trukendoos.

Je hebt wel degelijk tijd nodig.

Tijd in de vorm van rust.

Rust in je kop.

Een soort van denk-wit.

Waar haal je die rust dan vandaan?

Ik vroeg de briefing altijd van tevoren op.

Las het een beetje, of hoorde het aan, hoe vaag dan ook.

En nam het mee onder mijn hoofdkussen.

Letterlijk.

En ging daarover mijmeren.

Concentreren als het ware.

Want er is even niks anders.

Gaat niet altijd, want je ligt niet altijd alleen in bed.

Maar soms, als je echt denkt dat je die rust nodig gaat hebben voor de klus die komen gaat… dan moet je maar even welterusten zeggen:)

En daar ga je… naar niemandsland.

Met je briefing, of uitdaging de twilight zone in.

Precies op dat moment waarop je in slaap dreigt te vallen kom je in een toestand waarin alles ineens heel helder wordt.

En ja hoor.

Een antwoord!

De meeste mensen schrijven het dan snel op.

Niet doen!

Blijf het herhalen, als een mantra en dwing jezelf, als je wakker wordt dat heldere moment weer voor ogen te krijgen.

Dan heeft het de hele nacht kunnen uitrenderen in die bovenkamer van je.

Ja, dat is dan gratis!

En als je dan naar die klus toegaat en het blijkt een heel andere briefing te zijn dan heb je je in ieder geval warmgelopen.

En een misser helpt ook.

Want het draagt bij aan het vinden van het antwoord.

Leg het opzij, hops, in de prullenbak.

Next!

Je hebt laten zien dat het je menens is.

Laat het opnieuw zien.

Je hebt laten zien dat je er vol voor gaat.

Ga er wederom vol voor.

Die houding is voor jouw opdrachtgevers cruciaal.

Want je brengt energie in de tent.

Wellicht het belangrijkste wat je brengt als freelancer.

Energie.

Dat werkt aanstekelijk.

Die leuke freelancer!

Die energieke freelancer.

Die scherpe freelancer.

Die snelle freelancer.

‘It will not be the big beating the small

but the fast beating the slow.’