arnd-janAdWeek schreef kort geleden over het verschijnsel dat steeds meer bureaus en bureaunetwerken op zoek zijn naar meer snelheid, meer ‘agility’, en dat ze daarvoor samenwerken met startups. Uit die samenwerking halen ze innovatieve ideeën die ze terug kunnen brengen naar hun ‘grote merken’. Publicis lanceerde kort geleden een initiatief (Publicis90) waarin ze in totaal $10 miljoen investeren in maar liefst 90 startups. Ook een manier om aan klanten te komen: lanceer merken om voor te werken.

Een andere challenge waar grote bureaus mee te maken hebben is de steeds toenemende breedte van het werkterrein. In The Guardian schrijft Faris Jakob over de illusie van full-service agencies:

‘Full service agencies are now an impossible dream, nostalgia for a simpler time. No agency, no matter how large, can house the breadth of talent required to craft the solutions that CMOs now need, from film to websites, customer relationship management (CRM) to software.’

Samenwerking is dus de realiteit. Maar er moet wel regie zijn, de radertjes moeten wel in elkaar passen. En dus komt hij met een pleidooi voor ‘full stack strategy’:

‘What advertising needs now is a holistic strategy, to allocate effort and investment appropriately among roster agencies and beyond, without bias towards a predetermined set of solutions.’

 Takeout:

  • Snelheid en innovatie zijn lastiger als je groot bent. Steeds vaker zoeken bureaus naar samenwerking met kleine, snelle, innovatieve clubs.
  • Met hoe meer kleinere bureaus je samenwerkt, hoe meer inhoudelijke regie er nodig is. Juist hier ligt een rol voor strategie.